Generic sex repressive devices deployed during the Mendoza teachers strikes of 1919

Main Article Content

Matías Latorre

Abstract

The article analyzes, from social history with a gender perspective, a nodal problem of the long teacher conflict of 1919 in Mendoza. The preventive and reactive devices exercised during the three direct actions declared by Maestros Unidos and the two general strikes pronounced by the Provincial Workers' Federation in solidarity with the teaching union are addressed. The early emergence of collective actions deployed by women, boys, girls and adult men, marked with singular depth the antagonistic positions assumed by the State. Problem that pushes us to establish a link with studies that focus on the responses and strategies developed from the state and parastatal level to process the social and worker issue. From the conjunction of both historiographical nodes, we look at the forms of repression and the practices of subjection effectively deployed during the extensive conflict. We address the formation of the Mendoza sectional Argentine Patriotic League, the links established with state officials and institutions and the offensive strategy in its search to restore the educational institutional order and the traditional senses of domesticity that weighed on women and children. Finally, we focus on the progressive implementation of specific devices of negative marking and harassment that were exercised in a gendered manner on the unionized teachers and their allies, and that culminated in open state repression – legal and illegal – during the most confrontational moments of the strike general.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Latorre, M. (2024). Generic sex repressive devices deployed during the Mendoza teachers strikes of 1919. Aletheia, 15(28-29), e193. https://doi.org/10.24215/18533701e193
Section
Dosier: Grupos subalternos, Movilidades y Transformaciones sociales en territorios de frontera: análisis locales en diversas escalas

References

Ascolani, A. (1999). ¿Apóstoles laicos, burocracia estatal o sindicalistas? Dilemas y prácticas del gremialismo docente en Argentina (1916/1943). Anuario 1998/1999, 2, 87-102.

Barry, V. (2019). Usos policiales para la represión política en las primeras décadas del siglo XX. En M. Franco (Coord.), La violencia estatal en la Argenitna del siglo XX, Foros de Historia Política, Programa Interuniversitario de Historia Política. Recuperado de: http://historiapolitica.com/datos/foros/foro7_barry1.pdf

Bohoslavsky, E. y Lvovich, D. (2017) La historia reciente argentina a escala regional (1973-1983). En S. Bandieri, y S. Fernández (Eds.), La historia nacional en perspectiva regional. Nuevas investigaciones para viejos problemas, tomo I (pp. 215-238). Buenos Aires: Teseo.

Bohoslavsky, E. y Franco, M. (2020). Elementos para una historia de las violencias estatales en la Argentina en el siglo XX. Boletín Del Instituto De Historia Argentina Y Americana Dr. Emilio Ravignani, 53. Recuperado de https://doi.org/10.34096/bol.rav.n53.8018

Carminatti, A. (2006). Enero de 1919, el conflicto social en Mendoza y Rosario. Rosario: Escuela de Historia-UNRosario.

Crespi, G. (1997). La Huelga docente de 1919 en Mendoza. En G. Morgade (Comp.), Mujeres en la educación. Género y docencia en Argentina 1870-1930 (pp. 151-174). Buenos Aires: Miño y Dávila.

De la Vega, J. (1997). Mendoza 1919: ¡Huelga! El nacimiento de la sindicalización del magisterio mendocino. Mendoza: Ediciones culturales de Mendoza.

Domenech, E. (2015). Inmigración, anarquismo y deportación: la criminalización de los extranjeros indeseables en tiempos de las grandes migraciones. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 23(45), 169-196. Recuperado de: https://www.aacademica.org/eduardo.domenech/38

Dussel, P. y Latorre, M. (2019). Tras las huellas gremiales del magisterio mendocino (1880-1919). Actas de las XVII Jornadas Interescuelas. Catamarca: Editorial Científica Universitaria.

Feierstein, D. (2007). El Genocidio como práctica social. Entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aires: FCE.

Franco, M. (2019). El estado de excepción a comienzos del siglo XX: de la cuestión obrera a la cuestión nacional. Avances Del Cesor, 16(20), 29-51. Recuperado de https://doi.org/10.35305/ac.v16i20.945

Franco, M. (2020a). Ejército, conflicto social y orden interno en la Argentina de comienzos del siglo XX. Revista Universitaria De Historia Militar, 9(19), 208–230. Recuperado de https://doi.org/10.53351/ruhm.v9i19.701

Franco, M. (2020b). Preguntas para pensar una pregunta: La violencia represiva en la Argentina del siglo XX. Foros de Historia Política; Recuperado de http://historiapolitica.com/datos/foros/foro7_francointro.pdf

Jasinski, A. (2013). Revuelta obrera y masacre en La Forestal: sindicalización y violencia empresaria en tiempos de Yrigoyen. Buenos Aires: Biblos.

Lacoste, P. (1995). La Unión Cívica Radical en Mendoza y en la Argentina, 1890-1946. Mendoza: Ediciones Culturales.

Latorre, M. (2019). Entre la escuela y la prensa. Primeras experiencias de organización sindical docente en Mendoza (1919). Prohistoria. Historia, políticas De La Historia, 32, 97-126. https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi32.1105.

Latorre M. (2023). Una flor exótica en el desierto. Segunda huelga del magisterio mendocino (julio-agosto de 1919). Historia Regional, 48, 1-17. Recuperado de https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/690

Latorre, M. (En prensa) “El imperio de las faldas”. Primera huelga general declarada en solidaridad con la lucha del magisterio mendocino (agosto de 1919). Avances del Cesor.

Latorre, M. y Pereyra, M. (2023). 1° de Mayo de 1919 en Mendoza: infancias, mujeres y varones a la huelga general. Contornos y disrupciones alrededor de un acontecimiento clave para el hogar proletario. Descentrada, 7(1), e196. Recuperado de https://doi.org/10.24215/25457284e196

Luque, E. y Martínez, S. (2005). Los conflictos sociales producidos en las primeras décadas del siglo XX en Santa Cruz. La constitución de un territorio social. Actas X Jornadas Interescuelas de Historia, Rosario. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-006/539

Lvovich, D. (2020). El Gran Miedo de 1919 a escala global: la Semana Trágica argentina y los archivos norteamericanos. Estudios Digital, 43, 159–172. https://doi.org/10.31050/re.vi43.27957

McGee Deutsch, S. (1984). The Visible and Invisible Liga Patriótica Argentina, 1919-28: Gender Roles and the Right Wing. Hispanic American Historical Review (1984), 64(2), 233–258. https://doi.org/10.1215/00182168-64.2.233

Mcgee Deutsch, S. (2003). Contrarrevolución en la Argentina, 1900-1932. La Liga Patriótica Argentina. Buenos Aires, Argentina: UNQUI.

Mellado, V. (2007). La Liga Patriótica Argentina. Una aproximación a las redes asociativas de los elencos políticos y culturales de Mendoza (1919-1930). Entrepasados, 16(32), 1-19.

Pereyra, M. y Latorre, M. (2021). Libres de prejuicios, libres de mentores, dueños de sí mismos: la reorganización gremial en Mendoza durante los años de la primera posguerra (1919-1923). Prohistoria, 36, 1-29. Recuperado de https://doi.org/10.35305/prohistoria.vi36.1521

Richard Jorba, R. (2013). “Somos el pueblo y la patria”. El populismo lencinista en Mendoza frente al conflicto social y la prensa: discursos, representaciones y acciones, 1917-1919. Revista de Historia Americana y Argentina, 48(1), 11-56.

Richard Jorba, R. (2014). Los orígenes del fenómeno populista en Mendoza. El gobierno de José Néstor Lencinas, 1918-1920. En F. Rodríguez Vázquez (Coord.), Gobernar la provincia del vino. Agroproducción y política entre la regulación y la intervención (Mendoza 1916-1970). Rosario: Prohistoria.

Simonassi, S. (2017). Las escalas de análisis en la historia de los trabajadores. Perspectivas, debates y reflexiones. En S. Fernández y S. Bandieri (Coords.), La historia argentina en perspectiva local y regional. Nuevas miradas para viejos problemas, Tomo 3 (pp. 271-296). Buenos Aires: Teseo.