Don't Let the Music Be Indifferent to Me. The Malvinas War in Argentine National Rock (1982-2020)

Main Article Content

Juan Manuel Cisilino
Fernando Raúl Barrena

Abstract

This article analyzes the way in which different representations of the Malvinas Cause, the 1982 War, and the postwar period are articulated in Argentine national rock songs, as expressions of popular culture that establish meanings and can also manifest ideas in concordance with dominant concepts or, contrariwise, visions that question or compromise their hegemony. To this effect, with the 1982 armed conflict as a turning point, a corpus of twenty-seven songs that explicitly refer to the Malvinas War and its implications has been collected, and their contribution to the articulation of different perspectives about this issue in the social imaginary has been studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cisilino, J. M., & Barrena, F. R. (2021). Don’t Let the Music Be Indifferent to Me. The Malvinas War in Argentine National Rock (1982-2020). Aletheia, 12(23), e109. https://doi.org/10.24215/18533701e109
Section
Artículos

References

Alabarces, P. (1993). Entre gatos y violadores: El rock nacional en la cultura argentina. Buenos Aires: Colihue.

Archivo Histórico RTA. (28 de octubre de 2015). Galtieri en la Plaza de Mayo: “si quieren venir, que vengan”, 1982 (fragmento II) [Archivo de video]. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=QFp5X1KzPGU

Buch, E. y Juárez, C. (2019). Músicos y Malvinas. La cultura de guerra en la Argentina. Nuevo Mundo. Mundos Nuevos. Recuperado de http://journals.openedition.org/nuevomundo/76091 DOI: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.76091

Cisilino, J. (2018). ¿Héroes Nacionales? ¿Víctimas de la dictadura? La disputa por el sentido y la identidad de los caídos y los veteranos de guerra en el debate sobre el reconocimiento de restos en Malvinas. Cuadernos de Marte, 9(15), 209-246.

Cisilino, J. y Barrena, F. (2019). La Guerra de Malvinas en el rock nacional. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/119216

Cisilino, J., García Larocca, M. y Garriga Olmo, S. (2020). “Si quieres saber cómo te fue en la guerra, pregúntale a tu enemigo”. Aportes británicos para repensar la guerra de Malvinas. Cuadernos de Marte, 11(18), 424-456.

Di Cione, L. (2015). Rock y dictadura en la Argentina: reflexiones sobre una relación contradictoria. Afuera. Estudios de crítica cultural, 10(15).

Flachsland, C. (2007). Una banda de sonido para Malvinas. Puentes, 7(20), 56-62.

Favoretto, M. (2014). La dictadura argentina y el rock: enemigos íntimos. Resonancias, 18(34), 69-87. DOI: https://doi.org/10.7764/res.2014.34.5

Grimson, A. (2011). Los límites de la cultura. Críticas de las teorías de la identidad. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Guber, R. (2001). ¿Por qué Malvinas? De la causa nacional a la guerra absurda. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Guber, R. (12 de junio de2021). Malvinas. ¿“Gesta” o “aventura absurda”? Dos lecturas que conviene dejar atrás. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/ideas/malvinas-gestao-aventura-absurda-dos-lecturas-que-conviene-dejar-atras-nid12062021/

Hall, S. (1984). Notas sobre la deconstrucción de “lo popular”. En R. Samuel (Ed.), Historia popular y teoría socialista (pp. 93-112). Barcelona: Grijalbo.

Hall, S. (Ed.). (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: Sage Publications.

Hirsch, M. (1997). Family frames: photography, narrative and postmemory. Cambridge: Harvard University Press.

Intelectuales cuestionaron la conmemoración oficial del 2 de abril. (30 de marzo de 2012). La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/politica/intelectuales-cuestionaron-la-conmemoracion-oficial-del-2-de-abril-nid1461002

Lorenz, F. (2006). Las Guerras por Malvinas. Buenos Aires: Edhasa.

Lorenz, F. (2015). Ungidos por el infortunio. Los soldados de Malvinas en la post dictadura: entre el relato heroico y la victimización. Cuadernos de Historia. Serie economía y sociedad, (13/14), 265-287.

Pujol, S. (2007a). Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976‐1983). Buenos Aires: Booket.

Pujol, S. (2007b). Era en abril. Puentes, 7(20), 65. Recuperado de https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/puentes/20puentes.pdf

Pujol, S. (2015). El rock en la encrucijada. Apuntes para una historia cultural de Malvinas. En Composición libre. La creación musical argentina en Democracia. La Plata: EDULP.

Tenembaum, K. (Productor) y Kamin, B. (Director). (1984). Los chicos de la guerra [Película]. Argentina: K Films / Instituto Nacional de Cinematografía.

Thompson, J. (1987). No picnic (no fue un paseo). La actuación de la 3ª Brigada de Comandos de Infantería de la Marina Británica en la guerra de Malvinas. Buenos Aires: Atlántida.

Una visión alternativa sobre la causa de Malvinas. (23 de febrero de 2012). La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/1450787-una-vision-alternativa-sobre-la-causa-de-malvinas

Vassallo, S. (2020). Marcas de Malvinas en el paisaje. Resistencias populares frente a la desmalvinización oficial. En Godoy, C. y Gómez, M. (Comp.), Pensamientos nuestroamericanos en el siglo XXI: aportes para la descolonización epistémica. Lanús: De la UNLa.

Vassallo, S. y Natalizio, J. F. (2021). Malvinas: Las voces de la plaza. Recuperado de https://www.megafonunla.com.ar/notas/2021-04-13_malvinas-las-voces-de-la-plaza

Vila, P. (1987). Rock nacional and dictatorship in Argentina. Popular Music, 6(2), 129‐148. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261143000005948

Williams, R. (1988). Cultura. En Marxismo y Literatura. Barcelona: Península.