Memorias sonoras, prisión política y dictaduras en el Cono Sur. Reflexiones trasandinas sensibles
Main Article Content
Abstract
The colloquium Sound memories, political prison and dictatorships in the Southern Cone. Sensitive trasandinean reflections took place on September, 11th, 2021, the commemoration day of the victims of political violence during the Chilean dictatorship. It was organized by the Art and Politics area from the Sociology of Art and Cultural Practices Hub, in the Faculty of Social Sciences of the University of Chile.
The lecturers of the panel were “Memories of the songs of Violeta Parra and the New Chilean Song in the voice of women ex political prisoners in the Buen Pastor Prision in Valparaiso during the Chilean military dictatorship” by Francisca Cornejo, “The sound memory of concentration experiences in Argentina. Listening to the gazes that build up the narratives of State terrorism during last Argentinian dictatorship” by Analía Lutowicz and “The performativity of sound and listening in concentration contexts” by Victoria Polti.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México D.F.: PUEG.
Berenguer, J. M. (2006). La escucha ausente. Artes. La Revista. 6(11). Recuperado de https://www.dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2089308.pdf
Brauer, D. (2002). La fragilidad del pasado. En M. Cruz (ed). Hacia dónde va el pasado. El porvenir de la memoria en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
Butler, J. (1993). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.
Calvo de Laborde, A. (1985). Juicio a las Juntas (29 de abril). Recuperado de: http://www.desaparecidos.org/nuncamas/web/testimon/calvo.htm
Chion, M. (1999). El sonido. Buenos Aires: La Marca Editora.
Citro, S. (2018), “Indagaciones colectivas de y desde los cuerpos”. En La Investigación social y su práctica. Aportes latinoamericanos a los debates metodológicos de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: CLACSO y Editorial Teseo.
Classen, C. (1997). Foundation for an anthropology of the senses. International social science journal, 3(49), 401-412. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.1997.tb00032.x
Cornejo, F. (2020). Memorias Sonoras de Mujeres Ex Presas Políticas en la Cárcel Del Buen Pastor de Valparaíso Durante la Dictadura Militar Chilena (Tesis de pregrado). Universidad de Chile. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/173694
Csordas, T. (1993). Somatic Modes of Attention. Cultural Anthropology,8(2),135-156. DOI: https://doi.org/10.1525/can.1993.8.2.02a00010
Feierstein, D. (2012). Memorias y representaciones: sobre la elaboración de genocidio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
González, J.P. (2016). Nueva Canción Chilena en dictadura: divergencia, memoria, escuela (1973-1983). Estudios Interdisciplinarios De América Latina Y El Caribe, 27(1), 63-82. Recuperado de: http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1398
Guinzburg, C. (2010). El hilo y las huellas: lo verdadero, lo falso, lo ficticio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Jordán, L. (2009). Música y clandestinidad en dictadura: la represión, la circulación de músicas de resistencia y el casete clandestino. Revista Musical Chilena, Año LXIII. DOI: https://doi.org/10.4067/S0716-27902009000200006
Ochoa, A.M. (2006). Sonic transculturation, epistemologies of purification and the aural public sphere in Latin America. En J. Sterne (ed.), The Sound Studies Reader (388-404). New York: Routledge,
Quignard, P. (1999). El odio a la música. Buenos Aires: El Cuenco de Plata.
Rolle, C. (2000). La ‘Nueva Canción Chilena’, el proyecto cultural popular y la campaña presidencial y gobierno de Salvador Allende. Actas del III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular, Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://iaspmal.com/index.php/2016/03/02/actas-iii-congreso-bogota-colombia-2000/
Schafer, M. (2009). Nunca vi un sonido. Actas del Foro Mundial de Ecología Acústica. Recuperado de: https://www.eumus.edu.uy
Schwarzbök, S. (2016). Los espantos. Estética y postdictadura. Buenos Aires: Editorial Cuarenta Ríos.
Torres, R. (2004). Cantar la diferencia. Violeta Parra y la canción chilena. Revista Musical Chilena, 201, 53-73.
Todorov, T. (1995). Los abusos de la memoria. España: Paidós.
Truax, B. (2001). Acoustic Communication. Londres: Ablex Publishing.
Vezzetti, H, (2002). Pasado y Presente. Guerra, dictadura y sociedad en Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI