Aesthetics and politics: representations of the Malvinas War in the works Campo Minado (2016) y Teatro de la guerra (2018) by Lola Arias

Main Article Content

Mora Hassid

Abstract

The 40th anniversary of the Malvinas War constitutes a propitious context to revisit the artistic and cultural productions that narrate the war, as well as the approach that the social sciences have made of it. In recent years, in association to public policies that aim at recovering the memories of the Malvinas War, there has been a proliferation of cultural and artistic objects that narrate the war. This article analyzes the representations of the Malvinas War in the theater play Campo Minado/Minefield (2016) and in the film Teatro de Guerra/Theater of war (2018) by the Argentine artist Lola Arias. Both works bring together six ex-combatants of the Malvinas War, both Argentine and British, who staged their memories three decades after the war. The aim of this work is to analyze the aesthetic-political gesture present in these works.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hassid, M. (2022). Aesthetics and politics: representations of the Malvinas War in the works Campo Minado (2016) y Teatro de la guerra (2018) by Lola Arias. Aletheia, 13(25), e143. https://doi.org/10.24215/18533701e143
Section
Artículos

References

Arfuch, L. (2008). Crítica cultural entre política y poética. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Arfuch, L. (2010). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de cultura económica.

Arfuch, L. (2018). La vida Narrada. Memoria, subjetividad y política. Villa María:Eduvim Editorial.

Blejmar, J., Mandolessi, S. y Pérez, M.E. (2018). Introducción. En Blejmar, Mandolessi y Pérez (Comps.), El pasado inasequible (pp.13-31). Buenos Aires: Eudeba.

Bredekamp, H. (2014). Acto de imagen: tradición, horizonte, filosofía, En Marienberg, Sabine Trabant, Jürgen, Bildakt (Comps.) Actus et Imago (pp. 3-32). Berlín: De Gruyter.

Brownell, P. (2013). La Escenificación de una Mirada y el Testimonio de los Cuerpos en el Teatro Documental de Vivi Tellas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, 3 (3), 770-788. https://doi.org/10.1590/2237-266039202 DOI: https://doi.org/10.1590/2237-266039202

Didi-Huberman, G. (2008). La emoción no dice yo. En Didi-Huberman, G., Pollock, G., Rancière, J., Schweizer, N., Valdés, A. y Jaar, A. (Comps.) La política de las imágenes (pp.39-67). Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.

Fortuny, N. (2014). Memorias fotográficas. Imagen y dictadura en la fotografía argentina contemporánea. Buenos Aires: La Luminosa.

Guber, R. (2007). Una guerra implausible. Las ciencias sociales, las humanidades y el lado moralmente probo en los estudios de Malvinas. Cuadernos de la Argentina reciente, (4), 170-173.

Guembe, M. L. (2022). Justicia y Verdad en relación con los crímenes ocurridos en la guerra de Malvinas. Cartografías Del Sur Revista De Ciencias Artes Y Tecnología, (15). Recuperado de https://cartografiasdelsur.undav.edu.ar/index.php/CdS/article/view/265 DOI: https://doi.org/10.35428/cds.vi15.265

Han, B. (2017). La salvación de lo bello. Buenos Aires: Herder.

Jelin, E. (2003). Los Trabajos de la Memoria. Madrid: Siglo XXI.

Kaufman, A. (2012). La pregunta por lo acontecido. Ensayos de anamnesis en el presente argentino. Buenos Aires: Ediciones La Cebra.

Lorenz, F. (2006). Testigos de la derrota. Malvinas: los soldados y la guerra durante la transición democrática argentina, 1982-1987. En Anne Pérotin-Dumon (Dir.). Historizar el pasado vivo en América Latina (pp. 3-62)Recuperado de http://etica.uahurtado.cl/historizarelpasadovivo/es_contenido.php

Lorenz, F. (2015) Islas amputadas. Anfibia. Recuperado de https://www.revistaanfibia.com/malvinas-islas-amputadas/

Lorenz, F. (2022). Las guerras por Malvinas. Buenos Aires: Edhasa.

Perera, V. (2017). Testimonios vivos, dramaturgia abierta: La guerra de Malvinas en Campo Minado de Lola Arias. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, (16), 299-323.

Rancière, J. (2008). El teatro de las imágenes. En Didi-Huberman, Pollock, Ranciere, Schweizer y Valdés, Alfredo Jaar. La política de las imágenes (pp. 69-89). Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.

Vitullo, J. (2012). Islas Imaginadas. La guerra de Malvinas en la literatura y el cine argentinos. Buenos Aires: Corregidor.

Taylor, D. (2012). Performance. Buenos Aires: Asunto impreso.

Teatroamil. (2017). Clase Magistral Lola Arias. Recuperado de https://www.teatroamil.tv/videos/clase-magistral-lola-arias

Tellas, Vivi (2017). Biodrama. Proyecto Archivos: seis documentales escénicos. Córdoba: Editorial Filosofía y Humanidades UNC.

Torres, V. (2018). Memoria para el futuro: los ex-combatientes de Malvinas en la literatura infantil y juvenil. En Blejmar, J., Mandolessi, S. y Pérez, M.E. (Comps.), El pasado inasequible (pp. 327-341). Buenos Aires: Eudeba.